ماده ۲۳ قانون مطبوعات اشعار می دارد : هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یاخلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص اعم از حقیقی یا حقوقی مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه، کتبا برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یک یا دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود، درهمان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.
اینجانب حسین قطنی باف در واکنش به مطلبی با تیتر « ادامه توهینهای کارمند صدا و سیما نصیب هنرمند کاشانی هم شد » که در روز 9 مرداد در « کاشان نیوز »منتشر شد ، توضیحاتی نوشتم و آن را برای « سعید غلامیان برزکی » مسئول این وب سایت ارسال کردم اما این فرد مدعی بی طرفی و استقلال رای و تعاطی نظرات و تضارب آرا از انتشار این جوابیه خودداری کرد. بر همین اساس این توضیحات که بایست در « کاشان نیوز » منتشر می شد ، جهت تنویر افکار عمومی در رسانه های دیگر کاشان منتشر می شود.
1- کسی که اجرای هنرپیشه زن پوش کاشان در یکی از بیمارستانهای کاشان را لودگی توصیف کرد ، بنده حسین قطنی باف بودم ، یک آتش به اختیار و یکی از میلیونها ایرانی عضو شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام که مسئولیت نوشته های خودم در کانال @kashanpress_ghotnibaf را بر عهده دارم. بدیهی است هیچ فرد ، نهاد و سازمانی مسئول نظریات آزاد کاربران و اعضای حقیقی شبکه های اجتماعی نیست. بر خلاف برخی تازه به دوران رسیده ها که علاقه دارند با القاب روزنامه نگار و سلطان قلم و فعال رسانه و وکیل الرعایا خود را معرفی کنند ، اینجانب با تاسی به خبرنگار زبردست خطه کاشان بزرگ ، مرحوم محمد دهقانی آرانی که بعد از 34 سال کار در عرصه مطبوعات خود را فقط پسر قدسیه معرفی می کرد ، خود را لایق نمی دانم که بگویم فرزند ایرانم چون فرزند شایسته ای برای ایران نبوده ام و فقط با دو کلمه خود را معرفی می کنم : « حسین قطنی باف » نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش ضمن آنکه نتوانسته ام حتی یک گره ابریشمی چون پدر هنرمندم ببافم که بخواهم از فضل و هنر پدر مایه بگذارم و توقع داشته باشم تندیس من را نصب کنند ! 2- از آقای دکتر سید جواد ساداتی نژاد نماینده محترم مردم کاشان و آران و بیدگل متشکرم که البته خیلی دیر ، ریسمانی را که برخی به آن آویزان شده بودند از هم گسست و ادعای غیرمستند و بی مبنای آنان را که اینجانب را سخنگوی نماینده مردم می دانستند خلاف واقع عنوان و بنده را « شخصیت حقیقی آزاد و مستقل » معرفی و هر گونه ارتباط رسمی و غیر رسمی ام را با دفتر خود تکذیب کرد. بنده با تصمیم های شورای نگهبان نیز همسو هستم ولی نمی دانم چرا تا به حال کسی اینجانب را سخنگوی شورای نگهبان اطلاق نکرده است ؟ یا چرا کسی دبیر شورای نگهبان را به خاطر همسویی بنده مواخذه نکرده است ؟! به هر حال هر کسی دست نوشته یا فایل صوتی یا امضایی از اینجانب دیده و شنیده که بنده خودم را سخنگوی مسوولی معرفی یا اینکه عنوان شخصیت حقوقی ام را در کنار امضایم درج کرده ام با سند و مدرک آن را منتشر کند.
3- انتخابات برای کسانی که دلشان به غیرخدا آرام می گیرد و به شخصیت ها چسبیده اند، از آن چیزی که در آینه می بینند به آنها نزدیکتر است چه 1460 روز به انتخابات باقی مانده باشد چه یک روز ، این عده هر روز دلشان مثل سیر و سرکه برای انتخابات می جوشد ، هرگز به انتخابات و منتخبان آن دل نبسته ام و هرگز چون سلبریتی های سست رای و سیاه باز خودم را برای نامزدهای انتخابات هزینه نکرده ام.
4- الحمدلله در زمره روحانیان ساکت و عافیت طلبی نیستم که نامم فقط زینت بخش اعلامیه های ترحیم باشد و به عنوان صاحب عزا اعلام شود ، نه رساله توضیح المسائلی دارم و نه خواسته ام کسی نماز قربان و فطرش را به من اقتدا کند ، اما اگر کسی بخواهد دین و مذهب رسمی و قانون کشورم را به سخره بگیرد ، سکوت نمی کنم.
در خصوص پخش فیلم کوتاهی در کانال هنرمندان کاشان با موضوع عیادت یک گروه به اصطلاح طناز در بیمارستان آیت الله یثربی (ره) اعتقاد دارم : الف ) - این گروه ناخواسته و ندانسته و بطور سهوی یکی از موارد انضباطی بیمارستانی در جهان یعنی سکوت و آرامش در مراکز درمانی را زیرپا گذاشته و در بخش بستری بیماران بدحال شروع به نواختن سازهای کوبه ای و زهی و رقص کرده است در حالیکه می توانستند با شوخی و لطیفه و بدون آلودگی صوتی و لودگی بیماران را شاد کنند . ب ) - این گروه آداب عیادت مبتنی بر سیره پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) را رعایت نکرده است. ج ) - این گروه با اجرای این برنامه حاشیه آفرین ، حرمت امام جمعه فقید شهرمان فقیه وارسته آیت الله میرسید مهدی یثربی که در زمان حیات بر نهی از منکر اهتمام داشت مخدوش کردند و حتی اجازه ندادند جای پای فرزند آن مرحوم آیت الله میرسید محمد یثربی - که به تازگی از بیماران این بیمارستان عیادت و برای آنان دعا کرده بود - خشک شود . بدیهی است در بیمارستان منتسب به آیت الله یثربی مثل سایر مراکزی که تحت زعامت فقها و بزرگان حوزوی قرار دارد ، باید حرمت دین ، قانون و فرهنگ ایرانی حفظ و صیانت شود.
5- اشاره کوتاه و مختصر بنده در این خصوص آن هم با محتوای 70 کلمه ای که در کانال @kashanpress_ghotnibaf منتشر شد - با حدود کمتر از 200 بازدیدکننده قبل از هر واکنشی - صاحبان 3 وب سایت زنجیره ای و کانال هنرمندان کاشان را بر آن داشت تا پویش #توهین_را_متوقف_کنید را تشکیل دهند و بیش از چهارهزارکلمه علیه محتوای 70 کلمه ای اینجانب بنویسند و بنده را با شوخ طبعی ها و طنازی های عاری از خشونت ! از حرفی که زده ام پشیمان کنند. گویی که خدا فقط آنها را شادمان و خالق شادی آفریده و دیگرانی که متفاوت از آنها فکر می کنند همه اخمو و مخالف شادی اند .
برادر من ، خواهر من ، کسی مخالف خنده و شادی نیست و خنده همیشه ی تاریخ همراه انسان بوده و تا هر زمان که انسان در این کره خاکی باشد ، خنده و خندیدن هم حضور دارد ، اما شادی و شادی کردن چارچوب دارد و به معنای سبک بازی و لودگی و حرکتهای جلف نیست.
رهبر معظم انقلاب در این خصوص توصیه می کند : « مراقب باشید شادی در مردم با لودگی و ابتذال و بی بندوباری همراه نشود؛ از این طریق به مردم شادی داده نشود. همهجور می شود به مردم شادی داد؛ از نوع صحیح آن شادی داده شود. گاهی اوقات یک لطیفه یا یک تعبیرِ بجا مخاطب را شاد و خوشحال می کند؛ گاهی هم ممکن است یک آدم لوده با ده جور ادا درآوردن، نتواند آنطور شادی را ایجاد کند. شادی کردن و شادی دادن به مردم، بهمعنای لودگی نیست.»
پس جوری حرف نزنید که بگوییم با همه سوابقی که دارید باز به سابقه 40 ساله شیخ محسن قرائتی در خنداندن مردم به شیوه حلال آن هم با لهجه کاشانی نمی رسید. اصلا کار به دین و مذهب هم که نداشته باشیم ، کاش یک نفر در خلال پویش توهین را متوقف کنید پاسخ این سووال ساده و کوتاه را می داد که در کدام یک از بیمارستانهای دنیا با ساز کوبه ای و زهی و نعره و رقاصی بر بالین بیماران حاضر می شوند ؟! اگر هست پس با اجازه شما از این پس با مطرب و تلخک بر بالین بیماران خود در بیمارستانهای کاشان حاضر خواهیم شد !
در فرصتی دیگر مطلب مجزایی درباره اجراهای آقای وحیدرضا صادقپور در اماکن شهر کاشان خواهم نوشت.
|