صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | تبـلیـغات

 
 

 
    

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرد

 
 

 تصویر منتخب 

 




 

 پیوندها 

 

  شهرداري هاي اقليم بزرگ کاشان

  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کاشان

  روستاهاي منطقه کاشان

  صفحات ورزشي كاشان

  صفحات اخبار اقليم بزرگ كاشان

  مراکز ، دفاتر و کانونهاي غيردولتي کاشان

  پایگاههای اطلاع رسانی

  جستجوگرها

  خبرگزاری های داخلی

  دوستان پورتال خبري کاشان

  مراکز ، دفاتر و ادارات دولتی کاشان

 
  مشروح خبر    

دوشنبه 21 اسفند 1402 - 6 : 14

نویسنده : محمد ملک آبادی

کد خبر : 28978

472 بازدید


  نساجی کاشان هنری به وسعت تمام تاریخ / جهان شهر کاشان‌، جلوه گاه نساجی سنتی

*محسن بایعی/ کاشان شهر جهانی نساجی سنتی دارای تمدن، زندگی و فرهنگ غنی سفالینه‌های هفت هزار ساله سیلک است.


 
نام کاشان با گلاب، مخمل، زری و قالی مترادف شده است، به شهادت سفر نامه های موجود اکثر جهانگردان خارجی که به ایران آمده اند و به لحاظ قرار داشتن کاشان در مرکز، بر سر راه اصلی شمال و جنوب کشور، از آن دیدار کرده اند و زیبایی، تنوع و نفیس بودن منسوجات بخصوص بافته های ابریشمین کاشان اعم از قالی و قالیچه و پارچه های زری، مخمل و حریر آن را ستایش کرده اند. اسناد و ماخذ معتبر حاکی از آنست که در دوره سلجوقیان به موازات ترقیات عظیمی که در همه¬ی صنایع پدید آمده بود نساجی نیز در کاشان به حداکثر رونق و رشد رسید چنانکه شهرت مخمل و زری و سایر منسوجات ممتاز کاشان، در قرن ششم هجری مارکوپولوی ونیزی را هم به کاشان کشانید.

شاردن فرانسوی میگوید: اساس ثروت وحیات مردم کاشان صنایع نساجی و ابریشم¬بافی است. آندره گدار معمار و باستانشناس معروف فرانسوی میگوید: ترقیات شگفت انگیز و موفقیتهای شایان صنایع کاشان در سده های ششم و هفتم هجری بار دیگر در سده های دهم و یازدهم یعنی همزمان با ترقی و تمدن باشکوه اصفهان با مقیاس وسیعتری در کاشان تجدید شد.
 
 توماس هربرت جهانگرد انگلیسی: مصرف ابریشم در کاشان برای بافتن پارچه مخمل و زری زیاد است.
 
تاورنیه فرانسوی: در کاشان عده کثیری صنعتگر و کارگر ابریشم¬کار هست که زری¬های خوب از طلا و نقره میبافند که بهترین زری ایران است. سرپرسی سایکس در کتاب تاریخ ایران مینویسد: دیگر از صنایع ظریفه زری¬های گلدار و مخمل¬های قدیمی  کاشان است که بسیار قشنگند و جای تاسف است که بانوان ایران پارچه های اروپایی را به آنها ترجیح میدهند.
 
وجود توتستانهای فراوان در شهر نشان از گذشته پر بار کاشان در زمینه پرورش کرم ابریشم و تولید نخ ابریشم دارد. وجود کارگاهای پرورش کرم ابریشم، پیله کشی، ورتابی، چله دوانی، کلیاب کشی و رنگرزی پشتوانه بزرگی برای صنایع نساجی کاشان بوده است که علاوه بر فراهم آوردن امکانات اولیه صنعتگران و بافندگان ایشان را از دیگر شهر ها بی نیاز میکرده است و کلیه مراحل تهیه مواد اولیه در سطح شهر انجام میگرفته است.
 
بازار بزرگ کاشان محلی برای مبادلات و تجارت  تاجران و خریداران  محصولات بوده است. وجود بازارچه های گوناگون با اسامی مربوطه نشانگر این مدعاست که بعضی از قسمت های این بازارچه ها هنوز به حیات خود ادامه میدهند. هنوز رنگرزها، مسگرها، ابریشم فروشها، رفوگران، فرش فروشها، فروشندگان خامه و رنگ در بازار کاشان مشغول بفعالیت میباشند.
 
یکی از سراهای معروف بازار کاشان سرای زرکش هاست که در آن نخ طلا و نقره تولید می شده است و قابل توجه است که در هیچ شهری چنین مجموعه ای برای تولید  نخ های طلا ونقره و زرکشی نبوده است.
 
باتوجه به سابقه ذکر شده و وجود کارگاههای فعال نساجی در بافت تاریخی ، اقامتگاههای سنتی و مرکز هنرهای سنتی کاشان و دریافت نشانهای ملی و بین المللی توسط هنرمندان کاشانی در انواع رشته های نساجی ،  کاشان نامزد شهر ملی نساجی سنتی کشور شد وپس از تکمیل پرونده وبررسی آن در شورای ارزیابی شهرها و روستا های ملی کاشان بعنوان شهر ملی نساجی کشور انتخاب شد و مراحل ارسال پرونده کاشان به شورای جهانی نیز انجام گرفت و در تاریخ 9 مرداد 1402 نساجی سنتی کاشان جهانی شد.
 
 
صنایع دستی نمادی از بروز و ظهور استعدادها و هنرهای درونی انسان است
 
محمدشریف زارعی فرماندار ویژه کاشان می گوید:  بر اساس منابع مکتوب، در سده یازدهم هجری، هشت هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی در کاشان فعال بوده که خود نشان از تاریخ کهن این هنر در این منطقه دارد.
 
وی گفت: با بر پژوهش‌های صورت گرفته، بافت منسوجات سنتی منطقه فرهنگی کاشان‌ منحصر به فرد بوده و طراحی نقوش و شیوه بافت در هیچ‌ جای دیگر ایران دیده‌ نمی‌شود . وجود هنرمندان رشته‌های زری‌بافی، مخمل‌بافی، شعربافی، زیلو‌بافی، سفال‌گری و ثبت شهر جهانی نساجی سنتی، کاشان را در حوزه صنایع دستی تبدیل به یک شهر منحصر به فرد جهانی کرده است.

شریف زارعی فعال بودن بیش از ۳۰ کارگاه تولیدی مرتبط با نساجی سنتی و اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ هنرمند در رشته های مختلف و مرتبط با نساجی سنتی را نشان از دیرینگی این هنر در منطقه کاشان و پویایی شهرستان در این حوزه دانست.
 
وی گفت: صنایع دستی نمادی از بروز و ظهور استعدادها و هنرهای درونی انسان است که به واسطه خلاقیت و تبحر و ذهن خلاق هنرمندان، به اجسام بی جان روح تازه ای از هنر می دمد و جسمی سخت و خشن را به اثری زیبا و شاخص تبدیل می کند. هنرهای سنتی و صنایع دستی از جمله هنرهایی است که از دیرباز نزد ایرانیان به ویژه مردم دیار کاشان، به صورت ویژه پرداخته شده و توانسته این شهر را از سایر مناطق جهان متمایز سازد.
 
کاشان شهر جهانی نساجی  ثروت ملی و اعتبار ملت است
 
در همین رابطه احمد دانایی نیا رئیس اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان  در گفت و گو با خبرنگار پورتال خبری  در کاشان اظهار کرد: هنرمندان کاشان از گذشته توانسته اند با هنرنمایی‌های خود نام کاشان را در حوزه های مختلف به جهانیان به اثبات برسانند، از کسب عناوین و رتبه های مختلف تا انتخاب کاشان به عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی، که موجب افتخار این دیار است.
 
وی ادامه داد : صنایع دستی علاوه بر اینکه هنری شاخص و قابل افتخار برای کشور است، نقش موثری در اشتغال زایی و بهبود کسب و کار مردم دارد که مسئولین شهرستان باید هنرمندان و فعالان این حوزه را مورد حمایت قرار دهند تا ضمن درآمد زایی برای آنها، به ترویج و باقی ماندن این هنر اصیل ایرانی کمک شود.
 
وی مخمل‌بافی، شعربافی، مهارت بافت فرش، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی ، رنگ‌رزی سنتی و مهارت بافت فرش جوشقان را از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی دانست و تأکید کرد: وجود بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده، بالغ بر ۳۴۰ اثر در فهرست میراث ملی، حدود ۴۵ اثر ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس و ٣ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی شامل باغ- موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، منطقه کاشان را در جغرافیای تاریخی-فرهنگی کشور و جهان شاخص نموده است.
 
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان  با بیان اینکه،  ثبت جهانی یک اثر از جمله ثبت کاشان شهر جهانی نساجی سنتی ثبت ثروت ملی و اعتبار برای ملت شریف ایران و عامل توسعه گردشگری در این خطه است، افزود: ثبت جهانی یک اثر متعلق به آحاد جامعه بشری و مسئولیت یک ملت و جامعه جهانی در برابر آن است.
 
دانایی با اشاره به اینکه کاشان شهر جهانی نساجی سنتی دارای تمدن،زندگی و فرهنگ غنی سفالینه‌های هفت هزار ساله سیلک است افزود: کاشان شهری است که به همت هنرمندان آن درطول تاریخ طرح و نقش بر سفال و بافته‌های سنتی آن نقش بسته است.
 
وی گفت: کاشان با تاریخی به بلندای سیلک و زیبایی خانه‌های آن با بافت غنی تاریخی شهر را به شهر تاریخ تبدیل و هنرمندان بزرگ آن این شهر را به شهر هنر و هنرمندان معروف کرده است. اگر امروز صحبت از جهانی شدن نساجی از جمله زری‌بافی، مخمل و زیلوی کاشان شده از برکت تلاش و هنر دستان استادان بزرگانی مانند "یاالله"،  "خداداد" ،  "بینوا" و بزرگانی است که نسل در نسل برای این هنرها مشقت‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند.
 
کاشان شهر جهانی نساجی سنتی قابلیت تولید آثار جهانی دارد
 
عضو شورای جهانی نساجی سنتی صنایع دستی از کشور هند در سفری که به کاشان داشته است گفته:ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی گام نخست برای تولید آثاری با کیفیت در عرصه جهانی است.
 
وی می گوید: اعضای شورای جهانی صنایع دستی در کاشان و بازدید از شهر برای بررسی این پرونده در سال ۲۰۲۳ با چنین معماری و هنر بی نظیر آن که در دنیا دیده نشده است عاشق این شهر شدند.
آسیف با اشاره به اینکه نساجی با توجه به تجربه ۳۱ ساله وی از این هنر برایش به خوبی قابل فهم است اظهارداشت: حفظ صنایع دستی برای آیندگان از طریق آموزش به همه سنین جوان و نوجوان از زن و مرد توسط تولیدکنندگان قدیمی آن و مهم‌تر از آن ایجاد زمینه فروش محصولات صنایع دستی و نساجی ضروری است.
 
وی گفت: به عنوان برادر از دیار هند آمادگی لازم برای حمایت از هنرمندان کاشان شهر جهانی نساجی سنتی را در طراحی،تولید و عرضه محصولات این صنایع دارد.
 
هنر کاشان جلوه منحصر‌به‌فردی دارد
 
محمد بینوا مدیر مرکز هنرهای دستی میراث فرهنگی کاشان در گفت و گو با خبرنگار ما در کاشان،  با بیان این‌که اقبال عمومی مردم به صنایع دستی بسیار است گفت: کاشان قطب صنایع دستی است و با وجود قرارگیری در جوار اصفهان اما هنر کاشان جلوه منحصر‌به‌فردی دارد.
هنرمند زریباف کاشان با یادآوری این‌که هنرمندان صنایع دستی کاشان با دریافت۱۸ مهر اصالت بین المللی صنايع دستی و ۷۸ مهر اصالت ملی بعنوان یک شهرستان از بسیاری از استان‌های کشور آماری بهتر دارد که این نشان از پویایی صنایع دستی و خصوصا نساجی سنتی است.
 
به گفته وی، در حال حاضربیش از ۱۰۰۰نفر در ۷۰ رشته صنايع دستی درکاشان مشغول به فعالیت هستند
 
محمد بی‌نوا از هنرمندان درجه یک کاشانی در رشته زری‌بافی و شعربافی  در خصوص علل نابه‌سامانی صنایع دستی منطقه کاشان، گفت:بحمدالله  کارگاههای فعال صنایع دستی در سطح شهرستان بخوبی مشغول به تولید آثار مختلف میباشند که چنانچه دستگاه های اجرایی شهرستان و صاحبان صنایع توجه بیشتری به این واحدها داشته باشند و حداقل هدایا و سفارشات خود را از این کارگاه ها تهیه نمایند می‌تواند کمک بزرگی به صنایع دستی و هنرهای سنتی کاشان باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی پورتال خبری کاشان اینجا کلیک کنید.

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع "پورتال خبری كاشان" مجاز است.






 


 

 گزارش تصویری 

 
 

 ارسال تبلیغات 

 

 

 تبلیغات 

 

مشهد اردهال کاشان



 

 مطالب ویژه 

 

 بازی آنلاین /دور هم نشسته بودند و سرشان را کرده بودند توی موبایل‌هایشان



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان در سکوت خبری به اصفهان رفت!!! / تجدید نظر در کاشان تجدید نظر نشد



 

 دوباره پرواز کاشان، اما نه از جیب مردم



 

 مردها و نامرد ها



 

 دادگاه تجدید نظر کاشان پرید



 

 هجمه بر علیه ضابطه، ضابطی بهانه است



 

 ریزش و رویش



 

 همایش شیرخوارگان حسینی در کاشان برگزار شد



 

 فرودگاه کاشان روی هوا است/ چقدر این روزها جای پروازهای کاشان، مشهد و نجف خالی است



 

 به تلخی گناه



 
 

 پربازدیدترین 

 
 دانشجوی کاشانی پژوهشگر برتر کشور شد

 تير كاليبر دشمن قلب بزرگ سردار علي معمار را شكافت و به قلب بي سيم چي با وفايش

 تدوین پایان نامه های دانشگاه پیام نور کاشا ن در حفظ و احیای میراث مکتوب عالمان و فقیهان ملی

 آيين حفظ خواني قرآن؛ ميراث معنوي کاشان / عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد

 به بهانه برگزاري يك مراسم عجيب واين بار به نام تجليل روز خبرنگار و به كام....

 مرغ همسايه غاز است

 علامه آقا سيد محمد علوي بروجردي عالمی که بیش از 50 بار شفای بوعلی را تدریس کرد

 33 کشور جهان مقصد کالاهای تولیدی صادراتی کاشان

 گفت‌وگو با گوينده كاشاني اخبار راديو

 برگزاری بزرگترين مراسم آييني محرم در نوش آباد

 نخستین کلینیک شبانه‌روزی دندانپزشکی در کاشان افتتاح شد

 19 رمضان سالروز درگذشت غیاث الدین جمشید کاشانی

 از کتاب فرزند علی در کاشان رونمایی شد

 20 درصد کاندیدهای شورای شهر کاشان جوانان 25 تا 30سال هستند

 سي و ششمين سالگرد استاد فراهتي مبارز انقلابي و مفسر قرآن در کاشان برگزار مي شود


cialis erfaring cialis i norge hva er kamagra viagra effekt viagra nettbutikk levitra eller cialis viagra norge cialis uten resept cialis pris cialis efeitos secundarios cialis bula kamagra gel comprar viagra farmacia viagra infarmed levitra comprimidos kamagra gel kamagra portugal

کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال خبری کاشان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است  

cheap canada goose jackets belstaff outlet parajumpers outlet timberland outlet peuterey jackets uk peuterey jacket canada goose sale uk parajumpers sale belstaff uk peuterey uk duvetica uk canada goose milano duveticapiumini parajumpers outlet segusino woolrich outlet barbour italia canada goose uomo giacca barbour canada goose roma belstaff outlet piumini duvetica canada goose outlet belstaff pelle peuterey saldi barbour giacca canada goose italia belstaff milano barbour uomo parajumpers segusino belstaff uomo canada goose prezzi