حسين قطني باف
يکصدمين قسمت برنامه تلويزيوني کاشانه ، شامگاه جمعه 29 بهمن 1395 از شبکه تلويزيوني صداوسيماي مرکز اصفهان پخش شد . به همين مناسبت ، نگارنده اين وجيزه فرصت را غنيمت شمرد و درصدد برآمد تا محاسن و معايب اين برنامه را احصا کند .
در تارنماي برنامه تلويزيوني کاشانه ، در معرفي اين برنامه نوشته شده است : « کاشان نخستين برنامه تلويزيوني ويژه منطقه کاشان ، برنامه اي است که به همت شهرداري کاشان و با بهره گيري از ظرفيت هاي فني و مديريتي درون شهرستان تهيه ، توليد و ارائه مي گردد » . در ادامه معرفي اين برنامه آمده است : « موضوع اين برنامه { بيش از 40 دقيقه اي } که به صورت هفتگي ، جمعه ها ساعت 19 از شبکه اصفهان پخش مي شود ، به طور کلي شناخت ، بررسي و تعيين چشم انداز منطقه کاشان در کليه حوزه هاي گردشگري ، علمي ، فرهنگي ، هنري ، صنعتي و اقتصادي با تکيه بر رويکردهاي شهري و شهرنشيني مي باشد و انعکاس رويدادها ، معرفي زيرساخت ها و توانمندي ها ، معرفي فرهيختگان ، آسيب شناسي ساختاري و ارائه مباحث کارشناسانه پيرامون مسائل منطقه کاشان از اهداف اصلي برنامه سازان کاشانه مي باشد » در تکمله اين مطلب افزوده شده : « محتواي ارائه شده در کاشانه توسط اتاق فکرهاي تخصصي و تحت نظارت شوراي دبيران برنامه ، طرح و برنامه ريزي مي گردد ، کاشانه تلاش دارد تا با انعکاس بي طرف و بدون موضع مسائل مورد نظر مردم منطقه و با همکاري کارشناسان دلسوز بتواند طرح ها و ايده هاي اجرايي در مسير توسعه پايدار منطقه ارائه نمايد. »
در ابتدا به سبب ابتکار و اقدام شهرداري کاشان براي مشارکت در تهيه و توليد برنامه تلويزيوني ويژه کاشان « کاشانه » و همچنين اهتمام در توليد ويژه برنامه هاي راديو تلويزيوني ديگري که به منظور معرفي شهر کاشان در سالهاي اخير و به مناسبتهاي مختلف از شبکه هاي سراسري صداوسيما پخش شد ، بايد از شهرداري کاشان قدرداني کنيم . مردم کاشان پيش از فعاليت هاي رسانه اي شهرداري اين شهر ، از اينکه کاشان در رسانه ملي به ويژه در صداوسيماي مرکز اصفهان جايگاه مطلوب و شايسته اي ندارد ، گله و توقع داشتند کاشان در شبکه هاي راديويي و تلويزيوني به ويژه صداوسيماي مرکز اصفهان بيشتر شنيده و ديده شود .
برنامه « کاشانه » به عنوان نخستين گام در اين عرصه ، بيشتر به منظور آشنايي مردم با فعاليت هاي شهرداري کاشان و ارتقاي فرهنگ شهرنشيني شکل گرفت و توانست تا حدي توقع بجا و بحق مردم کاشان را در خصوص ارتقاي جايگاه کاشان در سيماي استان اصفهان برآورده کند . ضمن آنکه اعتماد شهرداري کاشان به نيروهاي بومي براي توليد يک برنامه تلويزيوني ستودني است و اينکه تمام بخش هاي اين برنامه در خود کاشان توليد و تدوين و براي پخش به اصفهان ارسال مي شود ، بيانگر استعداد و توانمندي تعدادي از جوانان کاشاني در توليد اين برنامه است . البته اين موضوع را نيز نبايد فراموش کرد که با کمک شهرداري کاشان ، استوديوي تلويزيوني مجهز و ويژه اي ، براي توليد اين برنامه در کاشان ساخته و به بهره برداري رسيد . برنامه کاشانه در يکصد قسمتي که تاکنون توليد و پخش شده فراز و فرودها و تغييرات و تحولاتي داشته است و عوامل آن سعي کرده اند هر هفته ، برنامه بهتري را توليد و آماده پخش کنند .
اما نگارنده نقد و تحليل پيش رو ، با ديدن 20 قسمت اخير برنامه کاشانه ، نقاط قوت و ضعف اين برنامه را ارزيابي کرده و به منظور ارتقاي کيفي برنامه کاشانه در فصل جديد ، آن را ثبت و درج و اکنون تقديم عوامل توليد و ساخت اين برنامه مي کند . بر اساس ارزيابي 20 برنامه اخير ، بايد صراحتاً عرض کنم ، برنامه کاشانه در تارنماي اين برنامه اگر اينطور معرفي مي شد دقيق تر بود : « کاشانه يک برنامه تلويزيوني گفتگومحور است و هر هفته در اين برنامه صرفاً يکي از مديران شهرداري کاشان دعوت و در خصوص حوزه مسئوليت آن مدير ، محتواهايي در قالب گفتگو ، مصاحبه مردمي ، تصوير و مستند پخش مي شود » . « نظرخواهي از بينندگان ، شهرداري کاشان در هفته اي که گذشت ، معرفي کتاب هايي در موضوع کاشان از ديگر بخش هاي اين برنامه تلويزيوني است » اما بطور جزئي تر در تحليل اجزاي اين برنامه بايد گفت :
* تيتراژ : تيتراژ آغاز اين برنامه به مدت يک دقيقه شامل نماهايي از تپه هاي سيلک ، باغ فين ، مشهد اردهال ، خانه بروجرديها ، بازار تاريخي ، قلعه جلالي ، آب نما ، زمين چمن ورزشي ، فرودگاه ، گلزار شهدا ، آرامگاه آيت الله يثربي ، برخي ميادين و معابر و بوستانهاي کاشان ، برخي نشانه ها و المانهاي شهري مثل تنديس ميدان قطب راوندي ، کشتي سفينة النجاة ميدان امام حسين ، نماد اقامتگاه حضرت امام در نوفل لوشاتو در ميدان امام خميني ، شبه سفالينه هاي سيلک ، کوبه درهاي قديمي ، دارقالي ، ديوارنگاره ورودي شهر ، نماد محل اعزام رزمندگان کاشاني در دوران دفاع مقدس است . تيتراژ آغازين ، ديباچه و پيش درآمد و معرف يک برنامه تلويزيوني است و بايد داراي پيام و مضامين مرتبط با موضوع برنامه باشد و مخاطب با مشاهده آن ، محتواي برنامه اي را که قرار است مشاهده کند حدس بزند ، اما تيتراژ نخست اين برنامه ، مجموعه نماهايي از نشانه ها و المانهاي هويتي شهر کاشان است که هر کسي براي بار اول ، بيننده اين برنامه باشد با ديدن اين تيتراژ ، خيال مي کند موضوع اين برنامه به گردشگري و سير و سياحت در کاشان و معرفي آثار تاريخي و اماکن ديدني اين شهر اختصاص دارد ، حال آنکه رويکرد اين برنامه معرفي فعاليت ها و ارائه گزارش عملکرد حوزه هاي مختلف شهرداري کاشان است و بر همين اساس بهتر بود در نماهاي تيتراژ نخست ، فعاليت هاي عمراني ، آسفالت معابر ، بازيافت ، حمل و نقل درون شهري ، شهرک آزمايش ، ميادين ميوه و تره بار ، بازارهاي روز ، مراکز معاينه فني خودرو ، خدمات شهري ، مرکز 137 ، آتش نشاني و ... گنجانده مي شد . تيتراژ پاياني هم در کمتر از يک دقيقه ، نمايي محو از دکور برنامه کاشانه است که لايه عناوين عوامل توليد و ساخت اين برنامه تلويزيوني ، روي آن پخش مي شود .
* دکور : دکور يک برنامه تلويزيوني مثل تيتراژ مي تواند آن برنامه را تعريف کند ، دکور برنامه ارتباط مستقیمی با روح کلی برنامه دارد و طرح آن باید با موضوع برنامه همخواني داشته باشد ، رنگ و حجم و طرح و نشانه هاي دکور ، نقش مهم و موثري در انتقال پیام برنامه به بيننده دارد ، نماي کلي و کامل دکور برنامه کاشانه در طول برنامه ، به ندرت ديده مي شود و به جز 9 پازل محدود از تصاوير مقرنس کاريهاي سقف تيمچه امين الدوله بازار ، نماد و نشاني که تداعي کننده فعاليتهاي شهرداري کاشان باشد در حين گفتگوي مجري با ميهمان ديده نمي شود . به جز بخش محدودي از دکور شامل نقوش اسليمي شبيه کاشي هاي زرد رنگ گنبد شهيد اردهال ، بخش اعظم و نماي اصلي دکور برنامه کاشانه عاري از آرايه هاي بصري جذاب و چشمگير است و رنگ آبي دکور ، سردتر از گفتگوهاي مونولوگ اين برنامه است ، گرچه گفتگوي اين برنامه تلويزيوني در اين دکور با سه دوربين ضبط مي شود ، اما اغلب نماهاي گفتگو در اين دکور ، تکراري و ملال آور است .
* گفتگو با ميهمان : شهرام شکيبا مجري غيربومي برنامه کاشانه در پلاتوي اول خود به مدت 1.5 تا 3 دقيقه به سلام و احوالپرسي با بينندگان مي پردازد و هر هفته برنامه کاشانه را « زبان گوياي مردم منطقه فرهنگي کاشان » معرفي مي کند حال آنکه بر خلاف گفته مجري ، اين برنامه زبان گويا و بي پرده و بي واسطه مردم شهر کاشان که نيست ، حتي دريغ از عينيت يافتن شعار « منطقه فرهنگي کاشان بزرگ » در اين برنامه با آنکه شهردار کنوني کاشان تأکيد زيادي بر شعار و عنوان منطقه فرهنگي کاشان بزرگ دارد و هر سال جلسات و نشستهايي را با شهرداران شهرهاي اطراف کاشان برگزار مي کند اما در برنامه تلويزيوني کاشانه ، آيتم يا نما يا اشاره اي کوتاه درباره شهرهاي تشکيل دهنده منطقه فرهنگي کاشان بزرگ مثل قمصر ، نياسر ، برزک ، آران و بيدگل و ... ديده نمي شود . برنامه کاشانه با مدت زمان قالب توجهي که دارد به جز بيان عملکرد شهرداري کاشان مي توانست به عنوان يک مجله تصويري ، رويدادهاي اجتماعي ، فرهنگي ، هنري ، اقتصادي ، ورزشي ، سياسي و ... منطقه فرهنگي کاشان را بازتاب دهد و زمينه تفکر و باورمندي مردم و مسئولان را براي استان شدن کاشان فراهم آورد اما سمت و سوي اين برنامه ، معرفي « منطقه فرهنگي کاشان بزرگ » نيست بلکه معرفي فعاليتها و خدمات و عملکرد شهرداري کاشان است .
معمولا پيش از آغاز گفتگوهاي تلويزيوني ، وي سي يا گزارشي متناسب با موضوع گفتگو پخش مي شود تا بيننده ، اطلاعات مختصر و تازه و بروزي از موضوع گفتگو را دريافت کند ، اما در برنامه کاشانه پيش از گفتگو با ميهمان ، تنها اينسرت يا تصاويري کوتاه همراه با موسيقي ، بدون هيچ توضيحي پخش مي شود و بيننده با ديدن اين تصاوير ، متناسب با سطح هوش و ذکاوت خود بايد حدس بزند که موضوع برنامه چيست ! اما در نهايت مجري برنامه است که بعد از پخش اين تصاوير کوتاه ، معما را حل و موضوع برنامه را بيان و در ادامه ميهمان برنامه را نيز معرفي مي کند .
وقت زيادي از برنامه کاشانه ، دست کم 15 تا 18 دقيقه اين برنامه در 3 نوبت 5 دقيقه اي ( و حتي بيشتر ) به گفتگو با ميهمان برنامه اختصاص دارد . بخش گفتگوي برنامه کاشانه ، اغلب تخصصي و همه موضوعات آن به بيان عملکرد معاونت ها ، سازمان ها ، شرکت ها و در کل ، حوزه هاي زيرمجموعه شهرداري کاشان اختصاص دارد و ميهمانان هر هفته بخش گفتگوي اين برنامه ، يکي از مديران شهرداري کاشان هستند . سئوالات بخش گفتگو ، از عنصر غافلگيري بي بهره است و در عين حال جوابها بسيار طولاني است و اين باعث شده ريتم گفتگو با ميهمان کند شود . مجري رکن اصلي را در برنامه هاي گفتگومحور دارد و بايد تسلط کافي به موضوع گفتگو داشته باشد و به عنوان يک عنصر رسانه اي بايد در موضوع مورد بحث حداقل از بينندگان بيشتر و بهتر بداند اما در برنامه کاشانه ، مجري آنگونه که پيداست ، شهر کاشان يا به قول خودش منطقه فرهنگي کاشان بزرگ را به خوبي نمي شناسد و سئوالاتي از پيش طراحي شده را از ميهمان مي پرسد و ظاهرا قرار نيست مطمئن شود پاسخي را که دريافت مي کند علمي و منطبق با آمار و و اطلاعات درست و دقيق هست يا خير و آيا اين پاسخ ، بيننده برنامه را اقناع مي کند يا نه ! بيننده برنامه کاشانه ، انتظار دارد شاهد يک بحث و گفتگوي جذاب و دوطرفه باشد و سئوالات غيرمنتظره اي از ميهمان برنامه پرسيده شود اما برنامه گفتگومحور کاشانه متکي به ديالوگ طرفين است . کارشناسان رسانه اعتقاد دارند زمان ارتباط مخاطب با يک برنامه تلويزيوني ، 5 دقيقه اول برنامه است و اگر بيننده نتواند ظرف مدت 5 دقيقه نخست ، جذب برنامه شود ، حتما ارتباط او با برنامه قطع خواهد شد . اينکه در يک برنامه تلويزيوني سئوال کننده ( مجري ) و سئوال شونده ( ميهمان ) هر دو يک موضوع را مطرح کنند و طرف اول حرفي بزند و طرف دوم هم آن موضوع را تاييد کند و سئوال و جوابهايي مطرح شود که مخاطب خاص به راحتي بتواند آن را حدس بزند ، اصلا جذاب نيست . بنابر اين سئوالاتي که از ميهمان برنامه پرسيده مي شود بايد صريح و کوتاه و پاسخ ها نيز اقناعي و کوتاه باشد . ضمن آنکه جاي پخش تصاوير اينسرت روي گفتگوهاي طولاني مجري و ميهمان اين برنامه خالي است چرا که تصاوير مرتبط با موضوع در خلال گفتگو مي تواند مکمل اظهارات و پاسخ هاي ميهمان باشد و در عين حال تحمل شنيدن 5 دقيقه گفتگوي راديويي با ديدن تصاوير ترکيبي و مکمل براي بيننده قابل تحمل مي شود . صراحتا بايد گفت اگر بيننده اي در خانه ، برنامه را نبيند و فقط صداي آن را بشنود ، چيزي را از دست نخواهد داد ، چون گفتگوي داخل استوديوي برنامه کاشانه ، به خاطر نماهاي تکراري و نداشتن تصاوير مکمل ، دقيقا شبيه به گفتگوهاي راديويي است ...
* مصاحبه هاي مردمي : مصاحبه هاي مردمي يکي از بخشهاي برنامه کاشانه است که در بين گفتگوي اين برنامه در حدود 3 تا 5 دقيقه پخش مي شود . مصاحبه هاي طولاني ، با سئوالات خنثي و پاسخ هاي کليشه اي و گزينشي مردم چنگي به دل نمي زند و در حدي نيست که باعث جلب توجه مخاطب شود و چون قلاب ، بيننده را صيد و او را با موضوع گفتگو درگير کند . صرف نظر از تعدد و کثرت مصاحبه ها و تدوين هاي بعضا نادرست آن ، مصاحبه ها قدرت تاثيرگذاري لازم را ندارد و جان کلام در صحبتهاي مردم شنيده نمي شود و آخرين مصاحبه ، تفکر آميز و تامل برانگيز نيست . هر چند اين مصاحبه ها تاثيري در گفتگوي داخل استوديو ندارد و مجري و ميهمان بي توجه به صحبتهايي که مردم کرده اند ، به پرسش و پاسخ هاي خود مشغولند. بماند اينکه برخي اوقات « ميکروفون با لوگوي برنامه کاشانه » در اختيار و در دست مصاحبه شونده « مردم عادي يا مسئولان » قرار مي گيرد که اين اشتباه است و اگر بناست مصاحبه شونده بدون حضور فيزيکي مصاحبه کننده يا گزارشگر يا خبرنگار ، روبه دوربين صحبت کند بايد براي او ميکروفون يقه اي نصب کرد . * مستند مديريت شهري در کشورهاي توسعه يافته : اين بخش هم يکي ديگر از بخشهايي است که در راستاي گفتگوي اصلي برنامه و در بين گفتگو پخش مي شود . اين بخش 3 تا 4 دقيقه اي با تصاوير زيبا و کارت پستالي و رويايي ، مديريت شهري کشورهاي توسعه يافته را متناسب با موضوع گفتگو به عنوان الگو به مخاطب تعريف مي کند . در اين بخش تنها به ارائه الگوهاي شهرهاي مدرن دنيا بسنده شده است اما بهتر بود به جاي اين بخش ، مؤلفه هاي شهر سالم و حقوق شهروندي در اسلام براي رسيدن به آرمان شهر اسلامي تبيين مي شد . به جاي اين بخش مستند بهتر بود ، شهروندان نمونه و الگو در محلات يا خلاقيت هاي مديران شهري کشور خودمان مثل شهر مشهد ، بروجرد ، اصفهان و ... معرفي و فرهنگ شهرنشيني در شهر کاشان با شهرهايي در حد و قامت همين شهر مقايسه مي شد .
* نظرسنجي : بخش نظرسنجي به عنوان يکي از بخشهاي کوتاه برنامه تلويزيوني کاشانه است که در کمتر از 40 ثانيه در قالب نريشن و کپشن ( تصوير گرافيکي ) در طول برنامه طي 2 نوبت پخش مي شود . گاه سئوالات بخش نظرسنجي به لحاظ اطناب و درازنويسي و پيچيدگي ، تداعي کننده سئوالات آزمون سراسري دانشگاهها است به گونه اي که بيننده عام دو يا سه بار بايد آن را بخواند تا فهم کند ! موضوع سئوالات اين بخش نيز حول محور شهرنشيني و خدمات شهرداري کاشان است .
* گفتگو روبه دوربين : گرچه مجري برنامه ، اين بخش را تحت عنوان « گزارش » معرفي مي کند اما اين بخش شاخصه هاي يک گزارش را ندارد . در واقع اين بخش يک آيتم مونولوگ است که شخص يا اشخاصي حقيقي يا حقوقي در محيطي خارج از استوديو و در لوکيشني ديگر ، مقابل دوربين براي بينندگان در موضوعي مرتبط با گفتگو يا خارج از گفتگوي برنامه و در حوزه فعاليت خود ، صحبت مي کنند . اين بخش 5 دقيقه اي هم مثل بخش گفتگوي داخل استوديو ، « طولاني ، يکطرفه ، تبييني و تبليغي » است ، خلاء حضور فيزيکي ، فعال ، صحيح و مؤثر گزارشگر در اين بخش براي توليد يک گزارش جامع به منظور دريافت اطلاعات کافي و گفتگو با طرفين موافق و مخالف سوژه در حال تبيين ، احساس مي شود ، اما در اين بخش ، گزارشگر حتي حضور فيزيکي در حد پايه ميکروفون هم ندارد .
* کاشان در هفته اي که گذشت : بدون هيچ اغماضي بايد گفت اين قسمت از برنامه کاشانه از ضعيف ترين بخش هاي اين برنامه است که در وهله اول بايد نام اين بخش را به « شهرداري کاشان در هفته اي که گذشت » تغيير داد چرا که در اين بخش اغلب عنوان خبر رويدادهاي داخلي و فاقد ارزش خبري شهرداري کاشان به عنوان مهمترين اخبار هفته گذشته کاشان خوانده مي شود . اين بخش اصلا ريتم و نظم خاصي ندارد ، براي پخش خبرهاي بي ارزش اين بخش ، حتي زمان متوازني تنظيم نشده و گاه تنها به يک مصاحبه طولاني اکتفا يا اينکه عناوين و تيتر خبرها بدون فيلم صرفاً با عکس هاي آرشيوي پخش مي شود و جذابيت تصويري براي اين بخش لحاظ نشده است. . منطقه فرهنگي کاشان بزرگ ، منطقه رويدادهاي شايان توجه است به حدي که خبر اين رويدادها ارزش هاي خبري دربرگيري يا استثنا يا فراواني و ... را دارد اما جاي خبر اين رويدادها در اين بخش خالي است .
* پلاتوي پاياني مجري و معرفي کتاب : در اين بخش مجري برنامه هر بار ضمن ابراز علاقه به کتاب و کتابخواني و تشويق بينندگان به خواندن کتاب ، يکي از کتابهايي را که درباره فرهنگ و تاريخ و تمدن کاشان تاليف و چاپ شده معرفي مي کند ؛ اين بخش يکي از بهترين بخشهاي برنامه کاشانه است با اين حال در بخش معرفي کتاب مجري بايد در کنار خواندن فرازهايي از کتاب ، به فهرست کتاب مراجعه و سرفصل ها و بخش هاي کتاب را بطور اجمالي براي بينندگان معرفي کند . مجري در پلاتوي پاياني پس از معرفي کتاب با بينندگان خداحافظي مي کند .
* علاوه بر اين بايد گفت :
تصويربرداري ، نورپردازي و صدابرداري برنامه از نقاط قوت برنامه محسوب مي شود و نور و صداي استوديو و لوکيشن فضاي باز حين تصويربرداري ، مقبول و مطلوب است . تصويربرداري پلاتوهاي مجري و گفتگو با ميهمان در استوديو با سه دوربين ضبط مي شود اما نماها به خاطر طولاني بودن گفتگو با ميهمان ، تکراري و يکنواخت و خسته کننده است. تدوين آيتم هاي برنامه در حد متوسط و نيازمند تحول اساسي است و در اين زمينه از جلوه هاي بصري و افکت ها و تصاوير گرافيکي و افکت هاي تلويزيوني به حد کافي استفاده نمي شود ؛ در تدوين مصاحبه ها گاه ريتم و اندازه زماني نما رعايت نمي شود و کات روي برخي نماها و مصاحبه ها ، بجا و مناسب نيست . در تيتراژ نخست برنامه نيز چند کات فيداين نابجا ديده مي شود .
موسيقي که به عنوان زيرصدا در بخش هاي مختلف اين برنامه پخش مي شود اغلب هيچ ارتباط منطقي با تصوير ندارد و گاه در انتخاب موسيقي براي تصوير ، کج سليقگي صورت مي گيرد ، چه بسا صداي صحنه يا آمبيانس يک نما از موسيقي نامتجانسي که به تصوير اضافه مي شود جذابتر باشد . وله هاي کمتر از يک دقيقه اي اين برنامه مثل ( وله خانه طباطبايي ) ، تکراري است و در هر برنامه در لابلاي آيتم هاي اصلي پخش مي شود .
در نريشن و استفاده از نريتور آقا و نريتور خانم در خواندن نريشن هاي برنامه توازن و تعادلي وجود ندارد و بخش قابل توجهي از نريشن هاي اين برنامه را نريتور آقا مي خواند .
مجري برنامه غيربومي است و شناخت کافي از موضوعات برنامه يا بهتر بگوييم حتي شناخت کاملي از کاشان و منطقه فرهنگي کاشان ندارد .
زمان در تمام آيتم هاي برنامه تلويزيوني کاشانه مديريت نمي شود و هيچ يکي از اجزاي برنامه ، زمان دقيقي ندارند و کم و زياد مي شود ضمن آنکه زمان تخصيص يافته براي پلاتوهاي مجري و گفتگو با ميهمان و مصاحبه ها خيلي طولاني و ملال آور است . گفتگوی داخل استوديو و مصاحبه هاي مردمي حالت چالشی و انتقادی و نقطه اوج ندارد. کنداکتور و چينش آيتم هاي برنامه گاه به گونه اي است که پيوند برخي آيتم ها و اجزاي برنامه ، ارتباط منطقي و انسجام شکلي و محتوايي با هم ندارد ، مثلا آيتم هاي « وله » و « نظرسنجي » و « کاشان در هفته اي که گذشت » گاه بي هيچ منطقي کنار هم چيده مي شود و به آيتم هاي اصلي غيرمرتبط پيوند مي خورد .
تهیه کنندگی و کارگردانی برنامه کاشانه با توجه به تعاریف و اهداف ساخت آن دچار چالش جدی است ، پرداخت تلويزيوني اين برنامه ساختار مناسبي ندارد و عاري از خلاقيت و نوآوري و تابع ساختار يکنواخت است و اين برنامه هر هفته بر اساس همان ساختار پخش مي شود .
در مجموع بايد گفت : برنامه تلويزيوني کاشانه که جمعه شبها از شبکه تلويزيوني صداوسيماي مرکز اصفهان پخش مي شود مغاير با اهداف و رويکردي است که پيشتر براي ساخت آن تعريف شده ، بنابر اين ارزشيابي و بازنگري برنامه مبتني بر اهداف و رويکردهاي تعريف شده توسط ارزشيابان و پژوهشگران خبره و بي طرف ، ضروري و جدي است .
همانطور که در ابتداي اين نوشته عرض شد : اعتماد شهرداري کاشان به نيروهاي بومي براي توليد يک برنامه تلويزيوني ستودني است و اينکه تمام بخش هاي اين برنامه در خود کاشان توليد و تدوين و براي پخش به اصفهان ارسال مي شود بيانگر استعداد و توانمندي تعدادي از جوانان کاشاني در توليد اين برنامه است با اين حال صراحتاً بايد گفت منطقه فرهنگي کاشان ، از وجود جوانان مستعد در حوزه برنامه سازي تلويزيوني در بخش تهيه کنندگي و کارگرداني و اجرا و تدوين ، « کم بهره نيست » ؛ بنابر اين پيشنهاد مي شود براي غني تر کردن اين برنامه حلقه اتاق فکر و توليد اين برنامه بازتر شود و از مشاوره و کمک فعالان رسانه در منطقه فرهنگي کاشان که دستي بر آتش دارند و در ارتقاي کيفي و کمي اين برنامه صاحب تجربه و مهارت هستند ، به نحو شايسته استفاده شود و چه بسا با همفکري و تعامل و مشاوره با آنان ، هزينه توليد اين برنامه به نحو قابل توجهي کاهش يابد و در نهايت اين برنامه با کيفيت مطلوبتر و بهتري تهيه ، توليد و پخش شود . اگر بناست در ، روي همين پاشنه بچرخد ، بهتر است اين برنامه از « کاشانه » به « بلديه » تغيير نام دهد .
|